Når dit barn er syg

Sundhedsstyrelsen har fastsat regler for, hvornår et barn efter en sygdom igen må komme i daginstitution/dagpleje. Reglerne er lavet for at begrænse spredningen af smitsomme sygdomme.

Hovedreglen er, at syge børn ikke må komme i daginstitution/dagpleje, og at et barn med en smitsom sygdom først må modtages, når det ikke længere smitter. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at barnet må komme i daginstitutionen/dagplejen, når det er raskt. Barnet er raskt, når det kan deltage i de aktiviteter, det plejer, uden at kræve særlig pasning. Link til sundhedsstyrelsens anbefalinger: "Smitsomme sygdomme hos børn og unge"

Sygepolitik:

Problemet med syge børn vil ramme alle på et eller andet tidspunkt.
Det kan give problemer, når man bliver ringet op og får at vide, at ens barn er sygt og skal hentes hjem. Ligeledes er det heller ikke altid lige let for personalet at skulle ringe efter forældre, da vi ved hvor svært, det kan være at arrangere sig i en sådan situation, men det er barnets trivsel, vi først og fremmest tager hensyn til.

Syge børn kan ikke modtages

Personalet uddeler ikke medicin og drypper ikke øjne, ører eller næser. Vi giver dog livsnødvendig medicin med skriftlig anvisning fra lægen. Det er ikke rart for et lille barn at gå rundt mellem så mange børn og voksne og være syg. Så er hjemme bedst, hvilket I vil opleve, når I ser det syge barn live op og virke rask, så snart det er sammen med sine forældre. Vores retningslinjer er hentet fra embedslægen.

Forebyggelse

For at mindske smitten ved diverse infektioner vasker vi ofte egne og børnenes hænder. Selvfølgeligt efter toiletbesøg/skiftning på puslebord, og inden de spiser. Vi har ingen håndklæder hængende, og ingen betræk på puslebordene. Vi bruger engangshandsker ved bleskift.

sygdomsplakat.pdf

Shape Created with Sketch.