Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagens rytme i Skovvang

Dagens rytme i Skovvang

Særligt for vuggestuen:

Vuggestuen er indretningsmæssigt inddelt i tre zoner:

  • Reden, som er rummet overfor indgangsdøren. Her vil være rolige læringsmiljøer i form af læsekrog, slappe af zone, puslespil, tegning, bil- og dyre leg.​​​​​
  • Fuglekassen, som er gangen. Her vil være rollelegsinspirerede læringsmiljøer i form af legekøkken, dukkekrog og butik.
  • Trætoppen, som er rummet inden køkken/alrummet. Her vil være plads til flere tumlelege i læringsmiljøer så som hoppe madras, hængekøje og bobles figurer. Her vil også være læringsmiljøer, som inspirerer til konstruktionslege i form af Duplo og magneter.

Kl. 6.45 Modtager vi de første børn i Reden. Det primære fokus er at skabe tryghed for børnene, når de ankommer til vuggestuen. Dette gøres          ved at være nærværende voksne og skabe rolige omgivelser. I takt med at personalet møder ind, vil Fuglekassen og Trætoppen åbne op for leg, og personalet vil fordele sig i rummene og følge børnenes interesser og lege.

Kl. 9.00  Fordeler vi os i tre grupper og spiser formiddagsmad og holder en lille passende samling i Reden, Fuglekassen og Trætoppen. Børnene og personalet er inddelt i grupper på tværs af deres primære grupper.

Kl. ca. 9.30 Vil der være forskellige aktiviteter i grupperne (ture, lege, kreative projekter m.m.) som gerne går hånd i hånd med Skovvangs grønne tråd og inddrager naturens mange elementer. Grupperne har hver deres primære fokus. Måske har en gruppe ekstra fokus på børnenes sprogudvikling, en anden på behovsudsættelse, og en tredje på dét at være i vuggestue og lære at være væk fra mor og far.

Hver fredag er grupperne dog sammen om formiddagen til Fredagsrock. Til Fredagsrock er relationerne i fokus og gennem sang og bevægelse har vi et fælles tredje. Grupperne løber over en tidsperiode på 1-2 måneder, og vil blive evalueret løbende med henblik på, om der skal justeres i dem. Vi vil gerne give børnene en tryg hverdag med masser af gentagelser og forudsigelighed, hvorfor vi forestiller os, at børnene har faste siddepladser, når vi spiser, og at grupperne har det samme personale tilknyttet i de 1-2 måneder de fungerer, inden de skal evalueres og måske laves om.

Kl. ca. 11 Spiser vi frokost. Dette gøres i de to stamgrupper i henholdsvis Reden og Trætoppen. Efter frokost puttes børnene. Trætoppen vil fungere som oppestue for de børn der ikke sover.

Kl. ca. 13:30/14:00 begynder vi at spise eftermiddagsmad i Trætoppen. I takt med at flere børn vågner, åbnes Reden også op for spisning. Når alle har spist eftermiddagsmad leger vi enten inde med åbne døre imellem Reden, Fuglekassen og Trætoppen eller på legepladsen. Her fordeler personalet sig blandt børnene og følger børnenes interesser og lege, og udvikler videre på de forskellige læringsmiljøer.

Kl. ca. 16:00 lukkes Trætoppen ned og vi samles i Reden og slutter dagen af med mere rolige aktiviteter. Dette afhænger dog af, om vi er inde eller på legepladsen.

 

Særligt for børnehaven:

Rummene i børnehaven er indrettet således, at børnene vil kunne finde forskellige Lege- og læringsmiljøer, der hver især kan inspirere til lege og aktiviteter. 

  • Oasen er indrettet som et aktivitetsrum, hvor især kreativiteten får lov at udfolde sig.
  • Engen - er grupperum for Svalerne, hér er der mulighed for ro, fordybelse og små rollelege
  • Grotten - et lille rum til stille leg 
  • Hulen - et større rum til fysisk udfoldelse 
  • Lysningen - er grupperum for Spætterne, hér er der mulighed for rollelege m.m.
  • Skovbrynet - er grupperum for Ørnene, hér er der mulighed for konstruktionslege m.m.

Kl. 6.45 Skovbrynet og Lysningen åbner for de børn der møder ind. Efterhånden som flere børn og personale møder, åbner vi gradvist flere rum.

Kl. 9.00 Samles børnene i deres stamgrupper, hvor vi holder samling, spiser formiddagsmad og taler om dagens program.

Kl. 9.30 til 11.45 Børn fra Spætter og Svaler deles i mindre aktivitetsgrupper dagligt. Vi tilrettelæger aktivitetsgrupperne ud fra forskellige kriterier såsom relationer, udviklingstrin, interesser mv. Børnene vil forblive i de samme aktivitetsgrupper i en periode, og børnene spiser også sammen i de mindre grupper, dette for at kunne følge op på oplevelser, som børnene har haft og tale om næste dags aktiviteter, og for at sikre kontinuitet og udvikling for børnene. Ørne-gruppen følger deres eget program.

Kl. ca. 11.45 Vil de børn, der sover til middag benytte Hulen som soverum og de øvrige børn vil holde en afslapningsstund enten i Engen, i Lysningen eller i skoven før de går på legepladsen.

Kl. 14-14.45 vil der være eftermiddagscafé i Oasen – om fredagen vil caféen være ved bålet på legepladsen. Svalerne får tilbudt eftermiddagsmad i Engen. 

Herefter kan børnene søge til legemiljøer og relationer de har en særlig interesse i, måske med hjælp fra en voksen, både ude og inde alt efter vejret. Efterhånden som børn og personale går hjem lukkes rummene af og børnene samles enten på legepladsen eller i Skovbrynet og Lysningen.