Ørnevangs traditioner

Fastelavn: Vi holder fastelavn fredag eller mandag op til fastelavns søndag. Børnene kommer på dagen udklædt, hvis de har lyst. Nogle af de voksne er også udklædt. Vi slår katten af tønden og kårer kattekonge og dronning. Vi synger fastelavnssange og viser vores kostumer frem for hinanden. I ugerne op til fastelav har øvet sangene og lavet fastelavnspynt.

Skovuger: Hvert forår og efterår går hver gruppe i skoven over flere dage i den samme uge. Hver gruppe slutter af med en bål dag på legepladsen, hvor de laver frokost.

Bedsteforældredag: Vi inviterer bedsteforældre eller andre betydningsfulde voksne til at komme en eftermiddag i børnehuset. De fleste har en blomst eller plante med som vi planter så vi har en fin legeplads, resten af sommeren. Forældre eller bedsteforældre sørger for at der er kage til den saft og kaffe, som vi laver i børnehuset. En rigtig hyggelig eftermiddag.

Sommerfest: Lige op til skolesommerferien holder vi sommerfest en fredag. Børn og voksne i børnehuset har brugt ugerne op til, på at forberede festen. På selve dagen kommer familierne med deres mad og vi spiser sammen og prøver alle de boder, som børnene har været med til at lave. En stor fest med mange deltagere, for bedsteforældre er også velkomne.

Lucia: Uglegruppen går Lucia d. 13 december for os alle. De har øvet sig meget i ugerne op til Lucia. De besøger også Frederiksborg Slotskirke, hvor de har en aftale med præsten, som fortæller historien om Lucia. Om eftermiddagen er forældrene inviteret til at komme og se den fine optræden.

Andre små traditioner: Op til påske og jul holder vi frokost for børnene. Spiseaftener i de enkelte grupper. Farvelsamling for de kommende skolebørn. De kommende skolebørn inviterer forældrene til afslutnings forestilling med spiseaften.