Faglig indflyvning Blommehaven

Sproglig udvikling i Blommehaven.

Vi arbejder med at opstille læringsmiljøer der indeholder en bred vifte at sproglige læringsmuligheder som styrker børnenes sproglige kompetencer

I alle aktiviteter understøtter vi tilegnelse af ordforråd, udtale og sætningsdannelse ved at sætte ord på alt, samtaler med børnene, historielæsning mm. Vi har øje på sproglige læringsmuligheder i alle rutiner, planlagte og spontane aktiviteter.

I det daglige arbejder vi med rim/remser, dialogisk læsning, sang og sanglege og ”sprogfjollerier” Vi har spil og bøger til rådighed i børnehøjde og vi opfordrer til dialog med mulighed for turtagning.

Vi bruger ”kompetencehjulet” til at sprogvurdere børnene når de er 3 år og efter behov.

Udeliv og nærmiljø

Blommehaven har en kæmpestor legeplads på godt 4000 m2. Vi lægger vægt på et godt udeliv, hvor børnene kan lege året rundt og i al slags vejr. Vi har mulighed for at klatre, løbe, rutche, gemme sig og lege, kun fantasien sætter grænser. Vi har en bålhytte, som vi bruger hygge og bålmad. Derudover har vi et udendørs kreativt værksted som vi kalder Koglen. Her er der mulighed for bl. a at hamre, save og snitte.

Vi bruger nærområdet til ture ud af huset, vi besøger blandt andet mosen og har skoven tæt på. Vi har aftale med den nærliggende skole om at låne hallen på ugentlig basis.

Dannelse og børneperspektivet:

I Lillevangklyngen har vi besluttet at fokusere på dannelse og børneperspektivet. Baggrunden for dette fokusområde var, at alle klyngens institutioner både på ledelses- og på medarbejderniveau, oplevede, at aktiviteter og projekter oftest blev initieret af voksne uden at inddrage børnenes perspektiv. Vi arbejder derfor med altid at have børnenes perspektiv og dannelsesaspektet som en underliggende præmis, når der planlægges aktiviteter. Når der arbejdes med opkvalificering af et læringsmiljø er det med fokus på, hvad børnene får ud af det.

I Blommehaven følger vi børnenes initiativer og inputs i både vokseninitierede aktiviteter og i børnenes leg. Vi skifter retning, hvis børnene kommer med gode ideer til, hvad en aktivitet kan udvikle sig til, og vi følger børnenes spor, hvis de kommer med forslag til, hvad de gerne vil lege. Der er blevet bygget rumskibe, fængsler, og andre sjove ting, og der bliver sat gang i vandlege, når børnenes initiativ går den vej.

I vuggestuen, hvor børnenes sprog endnu ikke er så veludviklet følger vi børnenes initiativ ift hvad de med fagter eller lyde giver udtryk for, at de gerne vil.

Vi arbejder bevidst med voksenpositionering i forhold til at kunne støtte op om børnene der, hvor der er behov for det, og i andre situationer være mere på sidelinjen og tilgængelig, når der er behov for at der er en voksen, der går ind og guider og vejleder.

ICDP og Marte Meo.

I Blommehaven bruger vi principperne fra ICDP til at understøtte kerneopgaven. ICDP er en relations- og ressourceorienteret pædagogik, hvor barnets udvikling støttes igennem 8 samspilstemaer. ICDP er vort pædagogiske vandmærke som ligger til grund for vores relationer barn/ voksen imellem samt voksen/ voksen imellem. Hvis man arbejder i Blommehaven, skal man være klar til at blive udfordret på ens relations kompetence. Vi sparrer hinanden, og vi er rede til at reflektere over og udvikle egne relations kompetencer.

Vi har en uddannet Marte Meo terapeut blandt vores personale, som tilbyder sparring til personale og forældre.